dinsdag 22 februari 2011

8D: recht-toe-recht-aan problemen oplossen

Voor iedereen die wel eens een probleem moet oplossen, waarvoor niet a la minute de juiste oplossing beschikbaar is, is de 8D methode een aanrader. Van origine is het een methode van de Amerikaanse krijgsmacht, later populair gemaakt door Ford en sinds een aantal decennia vooral toegepast in de automobiel industrie.
De methode is vooral sterk omdat die drie aspecten van problem solving in zich heeft: hij is gericht op procesmatig oplossen van problemen, is gestandaardiseerd en is goed te gebruiken als communicatie middel rond het probleem.
De naam is ontleend aan de opbouw van de methode: in 8 stappen (origineel: "Disciplines")wordt gewerkt naar een adequate oplossing voor het probleem. Het woord "discipline" heeft ook in het Nederlands meerdere betekenissen: die van tucht en orde zijn hier in zekere zin van toepassing. Het is namelijk wel de bedoeling dat de verschillende stappen allemaal en in de goede volgorde afgewerkt worden.
En dat begint dan met het samenstellen van het team (groter of kleiner, afhankelijk van het probleem) dat met het probleem aan de slag gaat. Vervolgens wordt het probleem zo duidelijk mogelijk beschreven, liefst zoveel mogelijk gekwantificeerd.
De derde stap is het besluiten in welke mate containment, oftewel het zoveel mogelijk beperken van verdere negatieve gevolgen, nodig is en vervolgens die maatregelen nemen.
Stap 4 is het zoeken naar de werkelijke oorzaak van het probleem. Hierbij zijn vaak technieken als visgraat-diagram, 5*Why?, Is-IsNot en statistische analyse methoden nodig.
Als de oorzaak gevonden is in stap 4 kan de oplossing ervoor uitgewerkt worden, stap 5. Cruciaal daarbij is dat de gedachte oplossing ook getest wordt om zeker te zijn dat deze werkt. Deze stap wordt gevolgd door de feitelijke implementatie in de organisatie als stap 6. Hierbij ligt een accent op het borgen van de verandering.
In stap 7 wordt nagegaan "met de kennis van nu" welke andere processen mogelijk ook gevaar lopen op ontsporing.
De laatste stap is het ontbinden van het team, natuurlijk niet zonder de leden te complimenteren met en bedanken voor de behaalde resultaten.
Het hele proces wordt gestuurd en vastgelegd met een sjabloon, waarmee het eenvoudig en helder te documenteren en communiceren is.

Al met al dus een recht-toe-recht-aan methode, zonder vernieuwende inzichten, maar met wel de uiterst effectieve structuur, die we in de praktijk maar al te gemakkelijk dreigen te vergeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten